Rozhodla jsem si vyzkoušet ten pocit, mít vlastní elektřinu. Říkala jsem si – snad se dá přirovnat k pocitu, dát si na oběd na vlastní zahrádce a vlastníma rukama vypěstovanou zeleninu, nebo na snídani vajíčka od vlastních slepic.

Toto je díl 29 z 29 seriálu Projekt fotovoltaické elektrárny

V říjnu jsem spustila nákup nových článků ze stejné výrobní série článků na třetí baterku Leva. Při hovorech s panem Kapicem z e-skutr.cz jsem mu popsala i svůj problém s osmým článkem. Pan inženýr si vyžádal popis chování a nějaké screenshoty z BMS a VRM logu a slíbil situaci probrat se svým dodavatelem. Po týdnu mi zavolal, že to probrali a vyřešili – vadný článek mi bezplatně vymění. To je výborná zpráva, velmi mile mě překvapila.

Článek mi přišel v polovině listopadu 25 spolu s článkem do Levy, po validaci jeho QR kódu jde o článek vyrobený v únoru 24 a jde o originál EVE. Na výměnu jsem měla čas o víkendu, kdy už druhý den elektrárna jela v zimním režimu, počasí na nic, domácnost přepnuta kompletně na DS. Vyměnit krajní článek samozřejmě žádný problém, jen jsem váhala, jak jej dobít, aby si sednul k těm ostatním. Scénář rozebrání celé baterie a vyrovnání článků jsem úplně vyloučila, trvalo by to s mým 10A zdrojem týdny. Baterie Elara, jejíž osmý článek (původně D4) je vadný, byla nabita podle Valcu na nějakých 40%, JK BMS hlásila něco pod 60%. Protože ale JK ukazuje při proudech pod 2A nulu, věřím spíš Valcu. Články 1-7 byly na 3,3V, stejně jako nový článek. Takže jsem se rozhodla, ten článek prostě vyměnit, a ponechat to později na BMS, aby si jej srovnala.

Dobře, provedla jsem to tak: nejdřív jsem vypnula BMS, pak pojistku baterie v bateriovém rozvaděči. Mezi záporným a kladným vodičem vedoucích do racku nebylo žádné napětí – ani z elektronicky vypnuté baterie, ani napětí zvenku ze sběrnice. Sejmula jsem vodiče záporného a kladného pólu, musela odšroubovat i spojku na sedmém článku, abych mohla busbar úplně vyjmout, Pak jsem teprve mohla vybrat vadný D4 a vyměnila jej za nový článek E8.

Po připojení opravené Elary do systému se začala večer velmi pomalu vybíjet, protože má automatizace je napájena nepřerušitelně z baterie ve všech režimech. Ten vybíjecí proud mi ani BMSky, ani Valc není schopen změřit, je to pár set mA. Každopádně i takto pomalé vybíjení způsobilo, že z výroby málo nabitý nový článek napěťově sesednul:

Těžko říct, jak na tom nový článek oproti těm ostatním je – další dny při minimálním solárním výkonu (jednotky A) podzimní inverze si vylezl nad ostatní i 20mV. A chová se tak i po dvou týdnech – zjevně má větší vnitřní odpor, takže při vybíjení je níž a při nabíjení výš, odchylky do 50mV. Kolegové říkají, že článek potřebuje projít několika cykly s plným nabitím, aby napěťově ztvrdnul. Přes zimu baterii ale sluncem velmi těžko nabiju, takže mi nezbývá než tomu věřit. Myslím, že první plné nabití se bude konat až po zprovoznění třetí baterie Leva, takže ani odpojení nabíjecí cesty BMSkou, pokud by zabrala přepěťová ochrana, bych se neobávala.

Zdá se, že kolegové na fóru měli pravdu – koncem listopadu vylezlo konečně slunce, baterie se nabily na nějakých 80% a nový článek nijak neustřeloval a rozdíl jeho napětí se vůči ostatním postupně snižoval. Dobře, o problém méně.

 

Další díly seriálu<< FVE25: Jak se daří baterii

Váš komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *