- FVE 1: záměr a prototyp
- FVE 2: rozšíření
- FVE 3: programovatelná automatizace
- FVE 4: dohledový systém
- FVE 5: Další rozšiřování a upgrade baterie
- FVE 6: měření proudů a vytěžovač
- FVE 7: zkušenosti
- MyPower.cz
- FVE 8: Upgrade jižní větve
- FVE 9: Klimatizace
- FVE 10: Rozšíření hlavní baterie elektrárny
- Budiž tma
- FVE 11: TS MPPT-60 umírá
- FVE 12: Vyčítání dat z Victron MPPT regulátoru
- FVE 13: Upgrade mé FVE na 24V zahájen
- FVE 14: Čtvrtá sada baterie
- FVE15: Výměna jižního regulátoru
- FVE16: JK jako battery monitor
- FVE17: Nový rozvaděč PV
- FVE18: Konstrukce jižního pole
- FVE19: Bateriový rack
- FVE20: DC systém, 24V verze
- FVE18-1: Zkušenosti s jižním polem
- FVE21: 24V měnič
- FVE22: Finiš přechodu na 24V
- FVE23: FVE 2.0 spuštěna. A co dál?
- FVE24: Upgrade přepínače sítí
- FVE25: Jak se daří baterii
- FVE26: Výměna osmého článku v baterii ELARA
- FVE 27: Leva – třetí 24V baterie
Elektrárnu 2.0 na systémovém napětí 24V jsem dokončila v červenci. Tehdejší stav byl dvě baterie: Wiona ze starých Winston článků a Elara z EVE LF280K. Obě tyhle baterky mají své potíže – Wiona trpí na článek 7, který má nižší kapacitu a Elara má nově vyměněný článek 8, u kterého ještě úplně nevím, na čem jsem. Každopádně nechci riskovat odpojení na OVP kvůli Tristaru, který by to asi nepřežil, a proto jsem se rozhodla rozšířit elektrárnu o další baterii paralelně. Na třetí baterii jsem myslela už při návrhu bateriového racku, takže rozšíření je to logické.
Zapůsobila taky cena, která se u baterií drží docela pěkně dole.
Články
Články pro Levu jsem postupně nakupovat v říjnu, přičemž jsem udělala dohodu s prodejcem, který mi nakoupil 8 článků téže šarže. které od něj doberu do konce roku. Ušetřím si tak jednak větší jednorázový výdaj a taky problémy s dopravou těžkých článků až ke mě.
Rozhodla jsem se pro články EVE LF280 s jednoduchým terminálem, které měly v době nákupu nejlepší cenu za Wh (mimochodem za rok zlevnily na polovinu). Tentokrát jsem si zkontrolovala QR kód a vypadlo mi, že jde o články vyrobené v dubnu 2025 ve fabrice EVE v čínském Jingmenu. Prodejce mi skutečně dodal články téže šarže, takže je velká šance, že s tím nebudou problémy.
V prosinci mi přišel zbytek a pořídila jsem i 200A JK BMSku, takže vše připraveno na iniciační nabíjení a na srovnání.
Připravila jsem si rezervovanou polici bateriového racku – vyvrtala díry pro vodiče a připevnila BMSku.
BMS
BMSku jsem vybrala typ JK-B2A8S-20PHCR – kvůli CAN připojení, kdybych to v budoucnu potřebovala. Tahle BMSka se mi zdá menší než 200A verze, kterou mám na Wioně a má zase úplně jinak konektory, opět jsem si nebyla jistá, jak to správně zapojit a protože lze konektor tlačítka strčit do dvou konektorů na BMSce, raději jsem si to ověřila v datasheetu. Teplotní čidla patří do konektoru zcela vlevo, tlačítko se připojuje ke konektoru pod balančním konektorem. Z BMSky nevzhledně trčí neodpojitelný žlutý káblík, který slouží pro ohřev baterie (jde o spínání na minusový pól baterie), bylo třeba jeho konec zaizolovat, aby nebylo možné je s něčím šlusnout.
Tahle nová JK BMSka má trochu matoucí chování ovládání nabíjecí a vybíjecí cesty: pokud v vypnu zakážu vybíjení, při nabíjecím proudu kolem 2A se současně zakáže i nabíjení. Při vyšších proudech se to chová jinak – vybíjení je zakázáno, nabíjí se, ale ukazuje to i zapnutou vybíjecí cestu. Vlastně nemám zmapované, jak se tohle přesně chová na starších JKčkách, protože ty jsem nevyužila pro iniciační srovnání, ale zmátlo mě to. Rozhodně mám vodiče správně zapojeny: BMS B- jde do baterie, P- k zápornému pólu zátěže. A taky odpojení nabíjení při dosažení OVP funguje správně.
Iniciační nabíjení
Chvíli jsem váhala, zda mám články před sestavením baterie vyrovnat nabít a vyrovnat. Po zkušenostech s osmým článkem Elary jsem se pak rozhodla to provést i tentokrát. Nabiju je na 3,55V.
Protože nejdřív mi přišly první dva články 1 a 2, nabila jsem nejdříve je, každý zvlášť. Ne úplně doplna, natlačila jsem každého z nich nějakých 70Ah.

Nabíjela jsem ve volné polici bateriového racku.
Při iniciačním nabíjení prvních dvou článků budoucí Levy jsem si mimochodem vyzkoušela reálnou kapacitu mobilního zdroje, který má po poslední úpravě 60Ah články, a od léta tohoto roku jsem do něj osadila i uvolněnou JK BMS s aktivním 1A balancerem. Zdroj jsem nejdříve nabila na 100%, a pak jsem jím živila laboratorní zdroj pro nabíjení článků do Leva baterie. Výsledek mě velmi mile překvapil: odchylka napětí jednotlivých článků byla i u skoro vybité baterie menší než 30mV, a JK mobilního zdroje napočítala 8% SOC při napětí článků 2,7V při vybíjecím proudu 13A. Ještě trochu energie bych z toho dostala, ale pak se odpojil měnič mobilního zdroje na podpětí. Hezké, na mobilní zdroj se tedy dá spolehnout.

Šest prosincových článků připravených na iniciační nabíjení. V sáčku na kovovém rámu vpravo mám už připraveny magnety na přední plexi kryt celého racku.
No a pak jsem se už pustila do nabíjení šesti článků 3 až 8 budoucí baterie. Kdybych tohle nabíjela paralelně deseti ampéry (max výkon mého zdroje), nabíjela bych to tak do vánoc, proto jsem zvolila sériové zapojení šesti článků, hlídané BMSkou. Plán je nabít 70Ah do těchto článků, a pak už baterii přepojit na 8s, a nabíjet velmi zvolna proudem 2A a nechat to pořádně vybalancovat. Na srovnání ve smyslu paralelního přepojení všech článků jsem tentokrát už rezignovala, protože by to zabralo příliš mnoho času.
Podle plánu jsem po dokončení dobití šestice článků o 70Ah články rozpojila a smontovala jsem hotovou 8-článkovou baterii Leva. Články v každé čtveřici jsou odděleny cuprextitovou deskou a celý pack jsem svázala páskou se skleněnými vlákny, takže články budou velmi mírně komprimovány (velmi mírně, protože na pořádné napnutí té pásky nebyl prostor).
Pak jsem baterii propojila: připojila jsem vodiče k BMS, balanční vodiče, bushbary, i vodiče do bateriového racku, které ale prozatím nejsou ještě zapojené. A začala jsem baterku nabíjet maximálním proudem. Po dodaných přibližně 180Ah se články jedna a dva, které jsem nabíjela zvlášť v říjnu a listopadu, dostaly nad 3,4 a začala růst odchylka napětí článků. Vidno, že jsem to odhadovala přibližně, ty první články byly více nabité.
Pak jsem se jala články balancovat – snížila jsem nabíjecí proud na 2A, aby to 2A balancer stíhal. No – nestihal tak úplně, druhý článek byl nejvíc nabitý, proto jako první přelezl přes nastavených 3.55 OVP, BMSka odpojila nabíjecí cestu a nejvyšší článek vybíjela balančním proudem 2A do šesti článků 3-8. Po dosažení OVPR, který jsem nastavila na 3,4, stejně jako start balanceru, se BMSka opět připojila ke zdroji, a kolečko se opakovalo. Po každé iteraci (asi 15 minut) se zdálo, že se deviace zmenšuje.

Téměř úplně nabité články s minimální deviací po iniciačním nabíjení
Na úplném konci balancingu, poté, co články došly na napětí kolem 3.4V a byly pěkně srovnané, jsem přenastavila BMSku na standardní hodnoty: 3.65V OVP a zvýšila jsem nabíjecí napětí. Pak jsem si počkala, až se napětí článků ustálilo na 3,58V a napětí celé baterie bylo kolem 28,65V. Takhle vysoko už tuhle baterii v běžném provozu doufám dlouho neuvidím, proto screenshot vpravo.
Celé iniciační nabití stálo odhadem 5kWh energie z DS a trvalo s přestávkami několik týdnů.
Provedení kabeláže a spojek
Pro propojení 25mm2 vodičů z baterie do bateriové rozvodnice jsem použila třetí velký jistič na kladném pólu, jak to mají ostatní baterie. Spojku mezi B- BMSky a baterií jsem provedla 25mm2 flexibilním kabelem, který se sice pracně osazuje do oka, ale je pro tyto účely docela praktický. Na flexibilní spojku mezi dvěma čtveřicemi mi už ale zásoby zbytků nestačily, takže jsem spojku vyrobila z 16mm2 vodiče. Sice to není úplně košer, v BMS samotné mám nastaveny docela velké max proudy, ale i ta krátká šestnácka musí krátkodobě bez problémů umět přenést 90A, protože je krátký a volně ve vzduchu. Běžně ale přes tuhle spojku bude téct max. 40A, při nějakém přetížení i 50A, což už je úplně v tolerancích. Každopádně silové vodiče jsou k BMS připojeny pouze k jednomu terminálu – dvojicí vodičů sbíhajících se do jednoho kabelového oka se mi řešit nechtělo, taky by to bylo příliš tuhé, protože běžně mívám ve zbytcích jen obyčejné, ne přiliš ohební licny. Na mé účely to ale bude určitě stačit, nečekám vyšší trvalé proudy než 50A na baterii.
Připojení Levy do systému

Kladný pól Levy v připojen do bateriové rozvodnice – moc se mi nepovedlo připojení výstupu z pojistky na sběrnu, pokusím se to ještě opravit.
Pár dnů před dokončení Levy se mi skoro úplně vybily stávající dvě baterie, napětí článků bylo pod 3V, baterie měla v těch dnech pod 24.5. Takže jsem se docela obávala, jak to celé propojím. Naštěstí i tento rok se zadařilo – jeden den začalo na inverzní oblačností prosvítat slunce a nasvítilo 3,5kWh, druhý den pak další kWh. Valc jsem přepnula na UPS režim, aby jej nenapadlo mi baterii vybíjet, aby se dostala napěťově co nejvýš. Takže v den, kdy jsem si naplánovala třetí baterii Leva připojit, měly ty druhé baterie 26,45V.

Pěkný pohled na přehled plně osazeného bateriového racku elektrárny 2,0
Připojení jsem provedla tak, že jsem nejdřív kompletně vypnula elektrárnu, zkontrolovala, zda na sběrnách nemám žádné napětí. Naposledy jsem taky zkontrolovala utažení spojů. Pak jsem ke sběrnici připojila plně nabitou Levu, zapnula jsem ji a připojila zátěž. Valc jsem přenastavila na SOC 50%. Valc zapnul měnič a přepojil i zátěž na Levu a začal ji pomalu vybíjet. Její napětí pomalu klesalo, až dosáhlo napětí 26,4, s rozdílem mezi články pod 4mV. Pak jsem připojila pojistky Elary, poté Wiony, od této chvíle jedou baterie paralelně. Žádné vyrovnávací proudy jsem nezaznamenala, i když zátěž živí převážně daleko více nabitá Leva.
Nová nominální kapacita bateriového systému je 760Ah@24V, přibližně 19,5kWh. Reálná je samozřejmě o něco menší, odhadem 18kWh. To vůbec není špatné, jsem zvědavá na denní výroby na jaře, které bude už co nevidět.
Po pár dnech provozu s novou baterií: no, moje posedlost paralelními bateriemi se osvědčila: SOC se posouvá jen velmi pomalu, takže mnou nastavené SOC hystereze je jen těžké překonat. Při vybíjení i nabíjení si zatím baterie proudy rozhazují velmi nerovnoměrně. Baterka si taky tvrdě drží napětí bez ohledu na proudy, tak se mi to líbí, chvíli to budu bedlivěji pozorovat, a pak na to snad už budu moci zapomenout.