- 1. Pokus první: e-Kolo
- 2. Vybírám skútr
- 3. Koupě a první zkušenosti
- 4. Ovládání a nabíjení
- 5. Mouchy
- 6. Průlom: konečně nastaveno
- 7. Zkušenosti po 600km
- 8. Jede to. A co dál?
- 9. Douška o konceptu elektromobility
- 10. Niu GTS Sport: První zkušenosti
- 11. NIU GTS SPORT: nabíjení
- 12. Garáž a solární kůlna
- 13. Začíná sezóna
- 14. Najeto 2000
- 15: Ekonomika
- Řekli mi
- 16. Třetí sezóna začíná
- 17. Přezutí po 9kkm
- 18. Rekapitulace třetí sezóny
- 19. Čtvrtá sezóna
- Dát si kávičku a nabít si!
V polovině prázdnin jsem na NIU najezdila celkem 4000 km, přičemž jezdím jen funkčně, ne pro jízdu samotnou. Možná akorát do obchodu jezdívám častěji na menší nákupy, prostě proto, že to nic nestojí a je to zábavné.
Nic to nestojí? To je samozřejmě trochu ošidné tvrzení, protože ježdění na motorce nepředpokládá jen motorku samotnou, ale spoustu dalšího vybavení, jako je oblečení a především helma, což u auta řešit netřeba. Nicméně pokud zredukuji představu nákladů jen na pohonné hmoty, jsou to krásné a veselé počty.
Motorka má spotřebu 3,4kWh na 100km, jedno průměrné nabití jsou 2kWh = 10Kč. Reálně z toho platím jen asi třetinu, protože zbytek nabíjím buď ze slunce nebo tam, kde si nabízenou desetikorunu prostě vzít nechtějí, nebo je nevhodné ji vůbec nabízet.
Moje zasloužilé auto má na 100km spotřebu asi 6l benzínu, který stojí příšerných 45Kč. Vychází mi tedy, že pokud bych oněch 4000km jezdila autem, vyšlo by mě to jen na benzínu 40x6x45 = 10800Kč. Elektřina potřebná na oněch 4000km by mě, pokud bych ji skutečně kompletně kupovala, přišla na 40×3,4×5 = 680Kč, já z toho ale reálně musela zaplatit jen asi 220Kč, takže rozdíl v provozních nákladech je přes 10000, což je 10% z ceny motorky. Kompletně se by se motorka při dnešních cenách benzínu umořila tedy po nějakých 40000 najetých km. A to není špatné, protože pokud budou baterie degradovat současným tempem (aplikace píše snížení životnosti ze 100 bodů na 94 – ať už to znamená cokoliv, protože na dojezdu to znát není), bude baterie i potom stále použitelná a motorka může jezdit nadále.
Tyhle počty jsou samozřejmě skoro o ničem, protože zanedbávají pořízení výbavy na motorku, na druhou stranu ale taky neuvažují náklady na servis auta. Ale především jsou o ničem proto, že za oněch 8 let, co bych oněch 40000km mohla asi najet, bude stav věcí asi úplně jiný, bůhví co bude.
Pokud ale elektřina stojí méně než třeba 10Kč, můžu rozhodně tvrdit, že to jezdí zadarmo.
Mimochodem, pořídila jsem kartu Eon-drive. Nepředpokládám vůbec její pravidelné využívání, zatím alespoň u nás v okolí ji nelze skoro nikde využít, ani jsem to dosud nepotřebovala. Ale chtěla bych si to vyzkoušet ještě letos v létě, zajedu si na nákupy. Až mi pak přijde první faktura, určitě se tady podělím o dojmy.