Je to dobrý pocit provozovat domácnost na slunce, ovšem jezdit na slunko je už vyloženě frajeřina.

Toto je díl 14 z 21 seriálu Moje elektromobilita

Na novém stroji NIU GTS Sport jsem najela celkem 2000km – což je hned, protože týdně jezdím pravidelně do práce 2x, někdy i častěji, a sčítá se to. Za měsíc tak najedu kolem 500km. Kromě toho jezdím už i za deště – pořídila jsem si pláštěnku a výbornou lehkou překlápěčku SCORPION EXO-TECH – výborná, při jízdě je v ní klid a teplo, nemlží se, a lze z ní slyšet – v otevřeném Nolanovi jsem byla nahluchlá.

Jak získávám sebejistotu, jezdím své trasy už docela svižně – co se týče času, pak už zcela srovnatelně s autem. A šlo by to ještě svižněji – výkon motorky mě ovšem začíná omezovat, jak motorce dorůstám.

Během používání jsem narazila na první mušky, o kterých stačí vědět, pak se s nimi dá žít:

  • řídítka osazená plexi při jízdě rezonují, takže je nelze v žádném případě za jízdy pustit, nebezpečně se rozvibrují. Kromě toho na řídítkách motorky už není prakticky místo pro montáž držáku mobilu.
  • Našla jsem problém asi v SW BMS: Pokud plně nabiji, a po cca 10 minutách jízdy (10km – 10% SOC) krátce zastavím, abych si vyměnila rukavice za teplejší – vypnu tedy motorku – vyskočí SOC jedné baterie zpět na 100% nebo těsně pod. Obě baterie se pak tváří vůči sobě rozhozené, ale neměly by být. Ukazatel nabití ukazuje pak SOC vyšší baterie, který ale během jízdy rychleji padá. Při tomto stavu se pak stává, že ze zbytkem baterie dojedu na druhý den do práce hodně na těsno, pod 20%.
  • Občas se pozastaví odesílání /nebo zpracování dat o jednotlivých cestách. Motorka reportuje online data o bateriích a ujetých km, to je spolehlivé, ale agregovaná data v appce za období, kdy se dané cesty neodeslaly, nemusí být zcela správně.
  • V logu chyb se mi poprvé objevila hláška, netýkající se bezpečnosti a baterky: Motor Hall fault alarm. Docela vyděsila, ale protože se už neopakovala a motorka jezdí bez potíží, snad to byl nějaký šum.
  • V motorce samotné je v prostoru baterií miminální místo – nacpala jsem tam alespoň lékárničku a výstražnou vestu. Rozměrnou a těžkou nabíječku musím vozit spolu s DC rozbočovačem v brašně. A protože kufr mívám přecpaný nákupy, helmu už není kam dát, a tu novou (drahou) už nechávám na motorce s lehkou nervozitou.

V každém případě už jezdím na hraně možností stroje – nejen co do rychlosti, ale zejména pracovní cesty jezdívám s ohledem na dojezd, tedy se krotím – pokud můžu vzhledem k dopravní situaci. Potká-li mě nějaký agresivnější kamión, který chce jet svou konstantní devadesátkou, nemám šanci mu ujet, protože dám max. 75 na rovině, 80 s dobrým větrem a na mírném klesání.

V hlavě se mi rodí představa dalšího stroje: měl by mít vyšší výkon, umožňující rychlost přes 90kmh i rychlejší jízdu do kopce, takže bych nemusela jezdit prakticky pořád na plný plyn. S tím se pojí i požadavek na větší baterie. No, to si samozřejmě ještě pořádně rozmyslím, protože cestování s Niu je už velmi dobrá alternativa k cestováním autem. To se o Ecooteru říct nedalo, ten byl sice taky dobrý, ale pouze vstupenkou do světa elektroskútrů.

SuperSoco CPXRelativně dostupný se mi jeví Super Soco CPX, který s dvěmi bateriemi (jedna 60V/45Ah) má už téměř dvojnásobek kapacity mého NIU, v techničáku má maximálku 90kmh, přední kolo je šestnáctka. Z výroby má už integrované plexi, na které jsem si zvykla a chci jej, má i zadní nosič, který jsem musela jako pro Ecooter, tak pro NIU dokoupit. Má prý jinak řešeno používání baterií – používá vždy pouze jednu, poté, co ji vybije, pustí se do druhé. Tzn. v praxi to může znamenat nabíjení a přenášení pouze jedné (byť těžší baterie). I při osazení dvěma bateriemi je pod sedlem prostor i na nabíječku. No, líbí se mi, ale nechám si to ještě projít hlavou 🙂


Po dalších 2000 na NIU najetých kilometrech a hodinách shlédnutých recenzích na Super Soco se mi CPX rozležel v hlavě: postrádá věci, které bych nerada postrádala, totiž tempomat a automatické vracení blinkru. Možná jsou to jen kravinky, ale napovídá mi to, že NIU může být poněkud víc na praxi orientovaný stroj než Super Soco. 

Až se v nabídce mého oblíbeného dodavatele objeví nové NIU se silnějším motorem (minimálně v Německu už se koupit dají), začnu přemýšlet znovu.

 

 

 

 

Další díly seriálu<< 13. Začíná sezóna15: Ekonomika >>